[+] blob

[+] text

[+] visual

[+] mediation
___articles
___reviews
___layout

[+] academic

[+] music

< go to articles

»Vi har en europæisk identitet, men vi ved det ikke«
In: Politiken, 16 April 2004, p.3

Roland Schatz, en af initiativtagerne til Den Europæiske Karavane for Europæisk Identitet, er en diskret udseende mand i fyrrerne, tysk og meget omhyggelig i sit væsen. Han underviser i globalisering og kommunikation på bl.a. Bonns og Prags Universitet og er uddannet i filosofi, økonomi, historie og samfundskundskab. I 1985 grundlagde han forlaget Innovatio Verlag, og i 1993 udviklede han Media Tenor, et forskningsinstitut for medieanalyse.

I EICC spillede emnet europæisk identitet en central rolle. Hvordan ville I komme denne identitet nærmere?
»Vi har ingen identitet i Europa, i hvert fald ikke bevidst. Meningen var at vise disse kulturrige nationer frem, så karavanens deltagere kunne se, lugte og føle den historie og kultur, Europa er så rig på. Samtidig ville vi nuancere mediernes skræmmebillede, der siger, at disse østlande blot er billig arbejdskraft, som vil gøre os alle sammen arbejdsløse«.

»Et godt eksempel er Veit Stoss-alteret i Krakow, det største alter i Europa af sin slags. Det er lavet uden et eneste søm! Oplevelser som denne gør os bevidste om en særlig tradition og kultur, som vi er født ind i, og ellers ikke lægger mærke til. Det var mit håb, at man med en karavane som denne kunne genskabe bevidstheden om disse kvaliteter, som vi på et tidspunkt har glemt«.

Men hvorfor skal vi fokusere på en europæisk identitet? Hvad skal vi med den?
»Spørgsmålet om identitet er et spørgsmål om perspektiv. Ser vi på Europa med globale øjne, er det tydeligt, at meget adskiller os fra USA og Kina. På vores kontinent er der en rigdom af mangfoldighed, som kan være nøglen til succes i fremtidens globale kapløb. Men det vigtigste er at skabe bevidsthed om disse ting, inden det er for sent. F.eks. mener jeg, at vi i Tyskland allerede har mistet 20 procent af vores rigdom, fordi der stadig ikke er nogen national opmærksomhed omkring den globale udvikling. Og det går stærkt, se på Portugal og Spanien. De var kæmper! Hvor er de i dag?«.

»Selv med den rette undervisning i skolen og en større bevidsthed omkring globalisering kan det stadig være for sent. Måske er det allerede for sent«.

Karavanen var organiseret som et jævnbyrdigt miks af kultur og erhverv. Hvorfor?
»Det var vigtigt, at både kunst og erhverv var repræsenteret ligeligt, for det afspejler det samfund, vi ønsker for fremtiden. Det er et 'wonderful fit', så længe man er i et defineret felt. Et af problemerne med karavanen var, at vi bevægede os ud af det definerede felt og ind i kaos. Det gjorde mange ting besværlige«.

Jeres projekt var på mange måder en utopisk vision, der blev udfordret af de hårde realiteter, f.eks. logistik og planlægning. Var I for naive?
»Jeg synes, det er godt, at mine visioner bliver udfordret, ellers ville jeg blot være en idiot. På den anden side skal man ikke kun gå efter det sikre, også selv om det kan have omkostninger. F.eks. har endnu kun en tredjedel af deltagerne betalt for karavanen«.

»Dette var et forsøg på noget nyt, og vi lærte nogle lektier. Vi gik f.eks. ind i nogle helt unødvendige ting, også helt banalt, som at lægge karavanen midt i en ferieperiode. Men erfaringerne var positive, især var workshopperne en succes, hvor vi virkelig havde nogle tilbundsgående dialoger, selv om forholdene ikke var optimale. Jeg måtte f.eks. stå op hele turen som vært! (for gruppen Polyfone medier, red.)«.

»Desuden var der en masse uforudsete ting, som vi ikke kunne gardere for. Selv om vi to uger før karavanen tjekkede med alle kontaktpersoner og hoteller, var der alligevel masser af problemer. F.eks. meddelte vores hotel i Prag pludselig, at der ikke var et eneste værelse ledigt«.

Havde I undervurderet disse landes fortid?
»Vi havde ufatteligt mange problemer med grænsevagterne, der var uvillige til at samarbejde. De har en gammeldags noget for noget-mentalitet, der siger: "Jamen, hvis jeg skal til Canada, så skal jeg jo også have visum". Så enkelt er der jo bare ikke noget, der er«.

»På den anden side var det godt, at vi fik denne oplevelse, da det viser meget om disse lande og deres baggrund. Samtidig tror jeg, at de har været så meget igennem i fortiden, at vi fra vesten end ikke kan forstå det«.


to top

< go to articles

Short abstract:

Interview in Politiken with Roland Schatz, one of the organisers of the European Identity Cultural Caravan. Schatz believes that we have forgotten our European identity, and he hoped that this caravan would give the travellers a chance to experience the culture and history that permeates all of Europe, before Europe is overtaken in the global race by countries such as China or the U.S.

ferro.dk / mediation / articles / europæisk identitet
info | mail | link